Temptation, Seduction…. oftewel: Verleiding

 

Leven in de wereld van verleiding

Iedereen weet bij deze woorden precies wat ermee bedoeld wordt. Het zijn heerlijke woorden en spreken tot de verbeelding van eenieder. Je wordt er blij van en je nieuwsgierigheid wordt geprikkeld. De spanning in je hoofd én en in je lichaam stijgt ervan.

We hebben in Nederland met z’n allen in ieder geval één ding met elkaar gemeen: we leven in DE wereld van verleiding. Overal waar we komen, laten we ons maar al te graag verleiden tot..? Vul het maar in voor jezelf. Iedereen kan diverse dingen opnoemen, die voor hem of haar verleidelijk en onweerstaanbaar zijn.

“Toch nog dat stuk chocolade eten, of..”

Verleiding is interessant: het beïnvloedt namelijk je gedrag. Ergens wil je iets doen, waarvan je eigenlijk wel weet dat je er -mogelijk- spijt van kunt krijgen. Het is een externe, vaak visuele, prikkel die je doet nadenken en vaak vervolgens aanzet tot handelen. Een herkenning in de hersenen van iets fijns. Toch nog dat stuk chocolade eten, dat extra glas wijn nemen, die leuke maar onnodige jurk kopen, een extra aflevering kijken van die ene serie, terwijl het allang tijd is om te slapen. Het is altijd gerelateerd aan iets wat je leuk of lekker vindt. Anders zou je het niet doen en makkelijk kunnen weerstaan.

Winkels zijn zo ingericht dat we tot maximale aankopen verleid worden. Entertainment op tv of games idem: we doen volop aan binge watching van series op Netflix en kinderen zijn niet van hun game console af te halen. En als we niet in de winkels zelf zijn, dan krijgen we nog dagelijks oneindig veel pushberichten om vooral maar niet te vergeten wat we behoren te doen: genieten door te kopen en te consumeren!

“We kopen ons massaal suf aan instant vervulling en genot.”

Het spel van verleiding heeft grotendeels te maken met onze welvaart. We hebben tijd en geld over, om te mogen genieten. Beter gezegd: om eindeloos te mogen consumeren. Tot het geld op is, of nog verder dan dat.We kopen ons massaal suf aan instant vervulling en genot. Te veel eten, drank, gokken, sex, shoppen, gamen, drugs etc… Stiekem hoeft dat niet, want iedereen doet het, in meer of mindere mate. Veel is ook gewoonweg net niet zichtbaar voor anderen.

Hier gaat het om: de mate waarin. In hoeverre ben je bestand tegen deze verleidingen? Dat heeft te maken met jou als persoon, maar ook met je genen, je situatie, je veerkracht, inzichten en motivatie.

Verleiding is lastig te weerstaan als je er niet op bent voorbereid: de bekende impuls aankopen. Iets kopen wat je gewoonweg niet kan weerstaan. Maar ook is het extra lastig als je je verveelt, jezelf zielig vindt of als je eenzaam bent. Of juist als je vindt dat je het verdient. Je gaat dan met jezelf onderhandelen en zegt: “Ik mag toch wel…?”. Of: “Nog 1 kan geen kwaad”, of: “Ik kan toch wel….?”. Er zijn altijd genoeg redenen te verzinnen. Als je maar een beetje je best doet.

“Vertedering is een mooi voorbeeld van geluk”.

Dit instant genot is meestal niet hetzelfde als geluk. Waarom niet? Genot heeft vaak te maken met jezelf en consumeren. Het is meestal snel voorbij. Geluk zelf is niet te koop en is een stabieler gevoel dan genot. Vaak heeft het ook te maken met je omgeving. Geluk heeft te maken met het bewustzijn. Iets ervaren, gevoelens en emoties vanuit diepgang en rust. Van een afstand naar iets kijken. Vertedering is een mooi voorbeeld van geluk. Overigens kun je na genot soms wel een geluksgevoel ervaren. Kun jij genot en geluk makkelijk onderscheiden?

Het begint bij en in jezelf. Welke keuzes maak je vanuit je ratio? Kijk of je geluk kunt ervaren in je dagelijks leven.

Laat jezelf soms lekker en gezond verleiden, maar wees je hiervan bewust. En op andere momenten: weersta het! En wees trots.

Overigens: verleiding weerstaan kan ook geluk betekenen. 🙂

Laat jij je te vaak verleiden? Laten we het erover hebben!

Esterelle