Zet jij de eerste stap naar een gezonder leven? Ik help je graag bij de volgende stappen!

Alcoholvrij leven. Is dat iets voor jou?

De beslissing nemen om -een korte of langere- periode alcoholvrij te leven is voor veel mensen een lastig dilemma. Waarom zou je dat doen?

De redenen zijn uiteraard persoonlijk, maar komen vaak wel voor een deel overeen. Misschien heb je last van controleverlies en drink je daardoor regelmatig meer dan je zou willen en goed voor je is. Of heb je last van katers, ben je minder scherp of wil je gewoon gezonder leven, maar vind je het lastig om het zelf aan te pakken.

Als je dan besluit om te stoppen met alcohol heb je wellicht vragen als: hoe lang dan? Is het moeilijk? Wanneer kan ik dan wel weer drinken? Wat zou mijn omgeving daar van vinden en denken? Is het leven dan ongezellig, saai en niet leuk? Of moeilijk? Verlies ik de verbinding met anderen?

Deze vragen zijn logisch en helemaal niet raar. Ik help je vanuit mijn ervaring, inzichten en kennis. En ik kan je geruststellen: alcoholvrij leven is verre van saai of ongezellig. Ik vind het zóveel fijner en leuker! Ik leef juist met een gezondere focus, bewuster en met veel meer aansluiting bij anderen. Vanuit balans en een goed zelfbeeld.

Een periode alcoholvrij leven reset je lichaam én geest. Zodat je erna kan kiezen: wel of toch niet meer drinken.

De keuze ligt altijd: bij jou. Het is immers jouw leven. Als je last hebt van een sterke afhankelijkheid is het wel aan te raden om na de begeleiding niet weer te gaan drinken. Niet drinken is namelijk makkelijker, dan elke keer de discussie met jezelf aan te gaan om tóch nog dat ene glas te nemen of toch niet. Door niet te drinken ligt de focus niet meer op de drank, maar op jou.

Voor iedereen die stopt met alcohol of is gestopt geldt: ‘One day at a time’.

De voordelen van alcoholvrij leven op een rij:

  • Jij hebt de controle over jezelf en je gedrag

  • Je weet waar je grenzen liggen, kan ze aangeven & hanteren

  • Je bent veerkrachtiger en beter bestand tegen stress

  • Je slaapt beter

  • Betere fysieke conditie

  • Afvallen

  • Haar & huid worden mooier
  • Beter reukvermogen 

  • Hogere weerstand

  • Meer verbinding met jezelf

  • Meer verbinding met anderen

  • Meer balans

  • Nieuwe inzichten in jezelf en je gedrag

  • Financiële voordelen

Hoe moeilijk is stoppen met alcohol? 

Het verschilt van persoon tot persoon. Als je al fysieke ontwenningsverschijnselen hebt, dan duren deze meestal maar kort. Zo’n twee tot vijf dagen. Essentieel is goede (mentale) begeleiding en het maken van een plan. Hoe houd je het tijdelijk of blijvend niet-drinken vol? Op een goede, fijne en passende manier!

Wat houdt coaching precies in?

Na de uitgebreide intake kijken we welke stappen je op de korte en langere termijn kunt maken. Wat wil en kan je? We werken met een schema en met diverse werkvormen. Zodat je actief bezig bent om niet te drinken. En je voor ogen houdt waarom, maar ook wat je doel is. Het gaat altijd in jouw tempo.

Wat kun je doen bij trek / cravings?

Er zullen vast en zeker momenten zijn dat je trek in alcohol krijgt. Bereid je daarop voor. Door er bijvoorbeeld voor te zorgen dat je dan niet alleen bent en dat je iemand hebt die je kan steunen. Zoek tevens risicovolle plekken niet op en zorg voor alcoholvrije drankjes om jezelf af en toe te verwennen.

Download mijn gratis Ebook met tips om te stoppen met alcohol
For privacy reasons YouTube needs your permission to be loaded. For more details, please see our Privacybeleid.
Ik Accepteer

‘Blijf niet hangen in het verleden,

Droom niet van de toekomst,

Concentreer je op het heden’